25-08-2016 | Op 18 september presenteert de Education Commission haar rapport aan de Verenigde Naties. GCE hoopt dat het rapport een belangrijke bijdrage levert aan het verzekeren van meer geld voor onderwijs en doet daarvoor 10 aanbevelingen.
De Education Commission is opgericht op de Oslo Onderwijs-top in juli 2015 om vaart te zetten achter de financiering voor onderwijs. Als er internationaal niet meer aandacht en geld komt voor het recht op onderwijs worden de nieuwe onderwijsdoelen voor 2030 niet gehaald. Daar zullen vooral kinderen en jongeren in de armste landen en uit gemarginaliseerde groepen de dupe van worden.
Van 15 maart tot 15 mei 2016 heeft de Education Commission een wereldwijde consultatie gehouden om zo veel mogelijk goede ideeën voor financiering van onderwijs te verzamelen. Meer dan 80 landen namen deel met in totaal 138 consultaties. Vanuit Nederland verzorgde GCE-NL de inbreng. Het rapport zal op 18 september worden aangeboden aan de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.
GCE-Internationaal is blij met de aandacht voor financiering voor onderwijs en heeft de consultaties ondersteund. Het sluit ook goed aan op het thema van de Global Action Week for Education 2016: financiering voor onderwijs.
Het rapport kan een belangrijke rol spelen in het verzekeren van voldoende financiering om de onderwijsdoelen die internationaal zijn afgesproken, ook te kunnen waarmaken. Of het rapport van de Education Commission die kans ook grijpt, is nog onbekend. GCE-internationaal zal letten op tien aandachtspunten.
10 Aanbevelingen van GCE-Internationaal
(1) Harmoniseer: bouw voort op SDG4 en Education 2030. Erken de belangrijke rol van het Global Partnership for Education. En benadruk het recht op onderwijs.
(2) Benadruk het belang van gratis onderwijs.
(3) Beperk privaat onderwijs: goede onderwijsvoorzieningen zijn allereerst een verantwoordelijkheid van de overheid. Privaat onderwijs kan daar slechts op bepaalde voorwaarden een aanvulling op zijn.
(4) Zorg ervoor dat financiering voor onderwijs voorzienbaar is: duurzaam en voor de lange termijn vastgesteld.
(5) Respecteer dat nationale overheden eigen beslissingen nemen over hun onderwijsbeleid. De besluitvorming erover dient democratisch en inclusief zijn: alle belanghebbenden moeten erbij betrokken zijn.
(6) Erken dat onderwijs een heel scala van opbrengsten heeft voor mens en maatschappij. Leg onderwijs niet langs een te beperkte meetlat.
(7) Stel duidelijke eisen aan het budget voor onderwijs, in aansluiting op internationale standaarden: dring erop aan dat landen 20% van hun nationale budget besteden aan onderwijs. Of: 6% van hun bruto binnenlands product. Spreek landen aan die hier niet aan voldoen. Zorg voor vermindering van de schuldenlast van landen die om die reden niet aan deze standaarden kunnen voldoen. Houd beter toezicht op de uitgaven van overheden. En bepleit dat een groter deel van de internationale ontwikkelingshulp aan onderwijs wordt besteed.
(8) Zorg ook voor méér geld voor onderwijs in de landen waar de nood het hoogst is: “20% van een kleine taart is een klein stukje”. Onder andere door eerlijkere en rechtvaardigere internationale belastingregels. En door erop aan te dringen dat het geld dat zo vrij komt, wordt besteed aan basisvoorzieningen als onderwijs.
(9) Investeer in gelijkheid. Richt de aandacht vooral op de meest achtergestelde groepen. Dat is een uitstekende manier om uitsluiting van mensen te verminderen en te voorkomen en de maatschappij gelijkwaardiger te krijgen. En investeer vooral in de kwaliteit van leerkrachten.
(10) Zorg voor meer toezicht op de bestedingen van de onderwijsbudgetten om er zeker van te zijn dat het geld goed terecht komt.
Download de Policy Briefing van GCE-Internationaal
Lees meer
♦ De website van de Education Commission
♦ De consultatie door GCE-NL
♦ Download het Summary Report van de Education Commission
♦ De Global Action Week for Education 2016 over Financiering van onderwijs